![]() |
Aramis (Jussi Pohjanen), Porthos (Johan Ehnberg), Athos (Joni Pitkonen) ja d'Artagnan (Samuel Nuutinen). Kuva: Sari Niinikoski |
"Lohjan Teatteri on valmistanut Muskettisotureista musikaalin,
joka kantaesitettiin Lohjan Teatterissa 24.10.2015. Musiikin ovat tehneet Joni
Pitkonen ja Antti Kajander ja laulujen sanoitukset Sari Niinikoski, musiikin
johto Antti Kajander. Muusikot: Antti Kajander, Joni Erikslund ja Kalevi Reinikainen.
Lavastus: Jyrki Kakko, puvustus: Kati Heikkinen, koreografiat: Johanna Jalonen,
valot: Sari Niinikoski ja Jyrki Kakko, käsiohjelma Milja Viljamaa, käsiohjelma -ja
julistekuvat Sari Niinikoski. Ohjaus: Sari Niinikoski.
Päähenkilöinä olivat kolme vanhaa muskettisoturia: Porthos
Johan Ehnberg, Aramis Jussi Pohjanen ja Athos Joni Pitkonen. Sitten
muskettisoturiksi pyrkivä D´Artagnan Samuel Nuutinen. Kardinaali Richelieu Seppo
Lehtelä, Mylady Winter Elise Hujanen, Rochefort, kardinaalin oikea käsi Aivar
Andrejev, Kapteeni Treville Heikki Sutinen, Constance Bonacieux Iiris Nikanne,
Ranskan kuningas Petri Puttonen, kuningatar Anna: Sanna Nuutinen, Buckinghamin
herttua: Arttu Keisala ja joukko ilotyttöjä, kerjäläisiä, sotilaita ja ilveilijöitä.
Niin kuin edellä käy ilmi, oli näyttelijöitä melko suuri
määrä ja kaiketi suurin osa lohjalaisia ja joista suurin osa oli myös
laulutaitoisia, joukossa oikein hyviäkin.
Dumas’n ajatusten lento Kolmen Muskettisoturin tarinassa on
ilmeisen kiitollinen myös musiikkinäytelmään monine inhimillisine käänteineen,
joista rakkaus oli kaiketi yksi päällimmäisiä ja useimpien laulujenkin aiheena.
Musiikin oli säveltänyt muskettisoturi Athoksen roolia
tehnyt Joni Pitkonen kahta poikkeusta lukuun ottamatta eli Antti Kajander: Jos
luokseni jäät ja Harri Fronden: Athos, Porthos ja Aramis. Toimivat
tekstit kaikkiin lauluihin ovat Sari Niinikosken käsialaa.
Näyttämön toiminta ahtaudesta huolimatta oli hyvin
suunniteltu ja ohjattu.
Laulajista haluan mainita erityisesti kuningattaren roolissa
olleen Sanna Nuutisen, jonka ääni ja laulutekniikka alkaisi riittämään jo Kansallisoopperaankin,
Iiris Nikanne Constancen roolissa oli suloinen ja lauloi hyvin, äänestä kuuli,
että hän on saanut hyvää opetusta ja eläytyminen rooliin oli hyvä, pahis Mylady
Winter lauloi myös hyvin ja uskottavasti. Suurin yllätys minulle oli nuori
Samuel Nuutinen, joka nuoresta iästään huolimatta lauloi selkeällä äänellä ja
hyvin eläytymällä, taitaa olla vähän ”sukuvikakin” ja perusäänenmuodostus on jo
hyvällä alulla. Mitä tuleekaan kun miehen alku aikuistuu. Myös kaikki Muskettisoturit lauloivat
kohtalaisesti, varsinkin Pitkonen. Parhaita lauluja mielestäni olivat Syntinen
Pariisi, Jos silmissäs mä enää asu en, Rakasta, lemmi ja unhoita, Kun luoja sinut
loi ja Kivisydän.
Myös Kardinaali Richelieu Seppo Lehtelä ja hänen ”avustajansa”
Rochefort Aivar Andrejev ja kapteeni Treville Heikki Sutinen tekivät myös
musiikillisesti hyvää työtä.
Orkesteri soitti pienuudestaan huolimatta hyvin, mutta
Kajanderin kitara soi välillä taitavuudesta huolimatta vähän liian suurella
volyymillä, peittäen kosketinsoitinta ja selloa.
En puutu teatterin teknisiin ja toiminnallisiin asioihin, vaan
totean, että tämä näytelmä oli uhkarohkea valinta. Ottaen huomioon, että
musiikin sävellys ja esittäjät olivat muutama
puoliammattilainen ja
joukko harrastajia, on lopputulos myös musiikillisesti yllättävän hyvä."
Musiikkineuvos
Musiikkineuvos
Jorma Mäenpää
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Hei! Jätä kommenttisi (risuja, ruusuja, terveisiä) Lohjan Teatterille!