Rochefort on vallanhimoinen ja katkera mies, jolla oli koko Kolme Muskettisoturia -musikaalin isoin ego. Näytelmäkuvat: Sari Niinikoski |
Aivar Andrejev on lohjalainen media-assistenttiopiskelija, joka haaveilee tulevaisuudessa tehostetuottajan ammatista. |
"Teatterin tekeminen on minulle elämäntapa ja intohimo"
Aivar Niittyperhosen uni -näytelmässä Lohjan Teatterissa |
Vanhempiaan taikuriesityksillä hauskuuttanut Aivar kävi ala-asteikäisenä ilmaisutaidon kerhossa ja perusti oman teatterin 12-vuotiaana.
- Minä suunnittelin ohjelmistot ja ohjasin ja näyttelijät olivat omia kavereitani. Teimme mm. Vaahteramäen Eemelin ja pari minun omaa tuotostani. Meillä oli tosi hauskaa, mutta neljän produktion jälkeen lopetimme, koska opiskelu vei aikaa harrastamiselta, Aivar muistelee.
- Yläasteella sain ottaa erikoisluvalla kahtena vuonna peräkkäin ilmaisutaitoa, jossa teimme perinteisiä koulunäytelmiä, kuten Minttu ja Ville ynnä muita pikkutuotoksia koulun juhliin.
"Äänimaailma on aina kiehtonut minua"
Aivar (oik.) Ava ja Frank -musikaalissa Lohjan Teatterissa |
- Äänimaailma on aina kiehtonut minua. Se, miten esimerkiksi tietynlaisella musiikilla voidaan kuljettaa katsoja hetkessä erilaisiin tunnetiloihin. Elokuvamusiikissa käytetään paljon voimallisia kappaleita, Aivar mainitsee.
- Harrastan paljon videkuvaamista ja editointia ja haaveilen joskus tulevaisuudessa tehostetuottajan ammatista.
"Itselleen pitää osata nauraa"
Lohjan Teatterin maailmaan Aivar kertoo päätyneensä hiukan sattumalta.
Aivar ja Darya Höysniemi Humiseva harju -musikaalissa Lohjan Teatterissa |
Nuori mies on ollut vuosien varrella vetämässä mm.Eija Peltosen alunperin luotsaamaa Kiusa-näytelmäprojektia, jossa vastustetaan koulukiusaamista, luomassa Nasakka-improvisaatioryhmää, jota hän ohjasi lähes kolmen vuoden ajan sekä vetänyt ilmaisutaidon ryhmiä ja kursseja Kanneljärven opistolla. Aivar on ollut myös tekemässä ja ajamassa ääniä monessa Lohjan Teatterin näytelmässä.
- Kaikista proggiksista on jäänyt paljon hyviä muistoja. Itselleen pitää osata nauraa. Teatterin tekeminen on huumaavaa ja koukuttavaa, elämäntapa ja intohimo. Jos en ole jossain produktiossa mukana, minusta tuntuu että jään jostain paitsi, hän tuumii.
Aivar Pikku Vampyyrin pääroolissa |
- Teatterissa pääsee tekemään erilaisia rooleja, mikä on todella opettavaista. Joutuu pohtimaan miksi oma roolihahmo sanoo ja toimii näin. Pyrin tuomaan jotain uutta jokaiseen esittämääni hahmoon. Olen päässyt tekemään rooleja lähes laidasta laitaan. Joku mentaalipuolen rooli olisi joskus kiva toteuttaa, Aivar virnistää.
"Rochefortilla oli koko näytelmän isoin ego"
Aivar Andrejev (Rochefort) ja Elise Hujanen (Mylady Winter) Kolme Muskettisoturia -musikaalissa Lohjan Teatterissa |
- Rochefortilla oli varmasti koko näytelmän isoin ego! Hän oli salaperäinen hahmo, joka ei kertonut mitään suoraan ja nautti siitä, että oli Muskettisotureiden suhteen koko ajan hieman niskan päällä. Lopuksi Rochefort kuitenkin kumarsi d´Artagnanille, joten ehkä hän ei ollut aivan läpeensä paha, Aivar analysoi pilke silmäkulmassa.
- 110-vuotisjuhlamusikaalista Lohjan Teatterissa ei vain voinut jäädä pois mistään hinnasta! Musikaalit ovat niin kivoja produktioita. Vihaan tanssimista, mutta jostain syystä musikaaleissa siitä tykkääkin, Aivar nauraa.
- En ole ikinä laulanut teatterin lavalla sooloja, kuoroissa muiden mukana vain. Haluaisin kehittyä laulajana, mutta kynnys lähteä yrittämään on todella suuri.
- Olen melko kaikkiruokainen musiikin suhteen, mutta örinähevi ja gansteriräppi eivät iske. Eniten kuuntelen elokuvien soundtrackeja, hän paljastaa.
"Rakastan stunttien tekemistä"
Aivar Andrejev ja Esa Koski Robin Hood - Sherwoodin sankari lastennäytelmässä Lohjan Teatterissa |
- Kaikki tietävät, että miekkailu on Muskettisotureissa yksi pääelementeistä. Lainasin kirjastosta miekkailuun liittyviä kirjoja sekä katsoin netistä erilaisia miekkailuvideoita.
- Iskukohtia ja koreografioita treenattiin paljon. Olen niin ylpeä ja tyytyväinen, että kundit nappasivat hyvin kiinni homman jujusta. Erityisesti Nipen (Samuel Nuutinen, d´Artagnan) kanssa, jolla oli ennestään miekkailutaustaa, oli tosi kiva tehdä töitä, Aivar muistelee.
Hän kertoo rakastavansa stunttien tekemistä ja koordinoimista. Aivarin mukaan stunttien pitää olla hurjan ja vaarallisen näköisiä, mutta kaikki on tarkkaan mietitty niin, että ketään ei oikeasti satuteta.
- Ja hei pojat nyt vaan ovat poikia, Aivar nauraa.
"Teatterilla tärkeä rooli tässä ajassa"
Aivar Andrejev (George) ja Esa Koski (Lennie) Hiiriä ja Ihmisiä -draamassa Lohjan Teatterissa |
- Siinä häviäisi se harrastajien intohimo ja palo tähän tekemiseen. Tämä on ihana harrastus, joka vie hirveästi aikaa, mutta toisaalta antaa paljon enemmän.
- Viimeinen esitys ja produktiosta luopuminen kirpaisee joka kerta, koska ihmiset, joiden kanssa olet harrastanut ja harjoitellut monta kuukautta putkeen, ovat niin ihania tyyppejä, mutta onneksi heitä näkee taas uusissa proggiksissa.
Aivarin mukaan omaisten näytös eli kolmas kenraaliharjoitus ennen ensi-iltaa on yleensä kaikista pahin, koska silloin jännitys on suurimmillaan.
Joni Pitkonen ja Aivar Andrejev Hiirissä ja Ihmisissä |
- Lempiroolini kaikista produktioista oli George Hiiriä ja Ihmisiä -draamassa, koska kyseinen elokuva on lähellä sydäntäni ja pääsin ensimmäistä kertaa repimään itseni roolissa kunnolla rikki henkisesti. Esa Koski on luottonäyttelijäkaverini ja hänen kanssaan on aina ihan mahtavaa tehdä töitä, Aivar hymyilee.
Vuonna 2017 Aivarilla tulee 10 vuotta teatterintekemistä täyteen Lohjan Teatterin riveissä. Nuorella on miehellä on jo suuria suunnitelmia juhlavuottaan silmällä pitäen, mutta niitä hän ei aio paljastaa aivan vielä.
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitää. Sitä ennen kannattaa tulla katsomaan ja (kuuntelemaan!) Tyttöä ja kuolemaa, josta on jäljellä enää kaksi esitystä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Hei! Jätä kommenttisi (risuja, ruusuja, terveisiä) Lohjan Teatterille!