keskiviikko 24. helmikuuta 2016

Esittelyssä Tyttö ja kuolema -jännärin äänien suunnittelija Aivar Andrejev

Rochefort on vallanhimoinen ja katkera
mies, jolla oli koko Kolme Muskettisoturia

-musikaalin isoin ego.
Näytelmäkuvat: Sari Niinikoski
Aivar Andrejev on lohjalainen media-assistenttiopiskelija, joka
haaveilee tulevaisuudessa tehostetuottajan ammatista.

 

"Teatterin tekeminen on minulle elämäntapa ja intohimo"


Aivar Niittyperhosen uni -näytelmässä
Lohjan Teatterissa
Lohjan Teatterin Tyttö ja kuolema -jännärin äänimaailma on saanut katsojilta paljon kehuja. Chileläisen merenrantahuvilan ääninä kuullaan mm. sirkan siritystä ja meren aaltoja, tunnelmaan sopivasta musiikista puhumattakaan. Äänet näytelmään on yhdessä johtaja-ohjaaja Sari Niinikosken kanssa suunnitellut lohjalainen Aivar Andrejev, 25, joka on harrastanut teatteria pienestä pojasta saakka.

Vanhempiaan taikuriesityksillä hauskuuttanut Aivar kävi ala-asteikäisenä ilmaisutaidon kerhossa ja perusti oman teatterin 12-vuotiaana.

- Minä suunnittelin ohjelmistot ja ohjasin ja näyttelijät olivat omia kavereitani. Teimme mm. Vaahteramäen Eemelin ja pari minun omaa tuotostani. Meillä oli tosi hauskaa, mutta neljän produktion jälkeen lopetimme, koska opiskelu vei aikaa harrastamiselta, Aivar muistelee.

- Yläasteella sain ottaa erikoisluvalla kahtena vuonna peräkkäin ilmaisutaitoa, jossa teimme perinteisiä koulunäytelmiä, kuten Minttu ja Ville ynnä muita pikkutuotoksia koulun juhliin.

"Äänimaailma on aina kiehtonut minua"


Aivar (oik.) Ava ja Frank -musikaalissa Lohjan Teatterissa
Äänimaailman luominen Tyttö ja kuolema -jännäriin oli Aivarin mukaan mielenkiintoista. Hän kertoo Sarin (Niinikoski) antaneen hänelle taiteellisia vapauksia äänien suunnittelussa.

- Äänimaailma on aina kiehtonut minua. Se, miten esimerkiksi tietynlaisella musiikilla voidaan kuljettaa katsoja hetkessä erilaisiin tunnetiloihin. Elokuvamusiikissa käytetään paljon voimallisia kappaleita, Aivar mainitsee.

- Harrastan paljon videkuvaamista ja editointia ja haaveilen joskus tulevaisuudessa tehostetuottajan ammatista.

"Itselleen pitää osata nauraa"


Lohjan Teatterin maailmaan Aivar kertoo päätyneensä hiukan sattumalta.

Aivar ja Darya Höysniemi Humiseva harju
-musikaalissa Lohjan Teatterissa


- Opiskellessani Kanneljärven opistolla nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajaksi teimme tempauksen ala-asteikäisille, johon menin etsimään merirosvoteemaamme sopivia vaatteita Lohjan Teatterin puvustamosta... Ja loppu onkin historiaa. Nyt olen ollut jo 9 vuotta mukana Lohjan Teatterin toiminnassa ja noin 15 eri näytelmässä, Aivar hymyilee.

Nuori mies on ollut vuosien varrella vetämässä mm.Eija Peltosen alunperin luotsaamaa Kiusa-näytelmäprojektia, jossa vastustetaan koulukiusaamista, luomassa Nasakka-improvisaatioryhmää, jota hän ohjasi lähes kolmen vuoden ajan sekä vetänyt ilmaisutaidon ryhmiä ja kursseja Kanneljärven opistolla. Aivar on ollut myös tekemässä ja ajamassa ääniä monessa Lohjan Teatterin näytelmässä.

- Kaikista proggiksista on jäänyt paljon hyviä muistoja. Itselleen pitää osata nauraa. Teatterin tekeminen on huumaavaa ja koukuttavaa, elämäntapa ja intohimo. Jos en ole jossain produktiossa mukana, minusta tuntuu että jään jostain paitsi, hän tuumii.


Aivar Pikku Vampyyrin pääroolissa

- Teatterissa pääsee tekemään erilaisia rooleja, mikä on todella opettavaista. Joutuu pohtimaan miksi oma roolihahmo sanoo ja toimii näin. Pyrin tuomaan jotain uutta jokaiseen esittämääni hahmoon. Olen päässyt tekemään rooleja lähes laidasta laitaan. Joku mentaalipuolen rooli olisi joskus kiva toteuttaa, Aivar virnistää.

"Rochefortilla oli koko näytelmän isoin ego"



Aivar Andrejev (Rochefort) ja Elise Hujanen (Mylady Winter)
Kolme Muskettisoturia -musikaalissa
Lohjan Teatterissa
Lohjan Teatterin Kolme Muskettisoturia -musikaalissa vallanhimoista ja katkeraa Rochefortia näytellyt Aivar kertoo, että pahiksen roolia oli kiva esittää, vaikka hahmo olikin hyvin erilainen kuin hän itse.


- Rochefortilla oli varmasti koko näytelmän isoin ego! Hän oli salaperäinen hahmo, joka ei kertonut mitään suoraan ja nautti siitä, että oli Muskettisotureiden suhteen koko ajan hieman niskan päällä. Lopuksi Rochefort kuitenkin kumarsi d´Artagnanille, joten ehkä hän ei ollut aivan läpeensä paha, Aivar analysoi pilke silmäkulmassa.

- 110-vuotisjuhlamusikaalista Lohjan Teatterissa ei vain voinut jäädä pois mistään hinnasta! Musikaalit ovat niin kivoja produktioita. Vihaan tanssimista, mutta jostain syystä musikaaleissa siitä tykkääkin, Aivar nauraa.

- En ole ikinä laulanut teatterin lavalla sooloja, kuoroissa muiden mukana vain. Haluaisin kehittyä laulajana, mutta kynnys lähteä yrittämään on todella suuri.

- Olen melko kaikkiruokainen musiikin suhteen, mutta örinähevi ja gansteriräppi eivät iske. Eniten kuuntelen elokuvien soundtrackeja, hän paljastaa.

"Rakastan stunttien tekemistä"


Aivar Andrejev ja Esa Koski Robin Hood - Sherwoodin sankari
lastennäytelmässä Lohjan Teatterissa
Kolme Muskettisoturia -musikaali sai kiitosta mm. hurjista miekkailukohtauksistaan, joiden koreografiat olivat Aivarin käsialaa.

- Kaikki tietävät, että miekkailu on Muskettisotureissa yksi pääelementeistä. Lainasin kirjastosta miekkailuun liittyviä kirjoja sekä katsoin netistä erilaisia miekkailuvideoita.

- Iskukohtia ja koreografioita treenattiin paljon. Olen niin ylpeä ja tyytyväinen, että kundit nappasivat hyvin kiinni homman jujusta. Erityisesti Nipen (Samuel Nuutinen, d´Artagnan) kanssa, jolla oli ennestään miekkailutaustaa, oli tosi kiva tehdä töitä, Aivar muistelee.

Hän kertoo rakastavansa stunttien tekemistä ja koordinoimista. Aivarin mukaan stunttien pitää olla hurjan ja vaarallisen näköisiä, mutta kaikki on tarkkaan mietitty niin, että ketään ei oikeasti satuteta.

- Ja hei pojat nyt vaan ovat poikia, Aivar nauraa.



"Teatterilla tärkeä rooli tässä ajassa"


Aivar Andrejev (George) ja Esa Koski (Lennie)
Hiiriä ja Ihmisiä -draamassa
Lohjan Teatterissa
Aivarin mielestä teatterilla on tärkeä rooli ajassa, jossa elämme. Teatteri tarjoaa hänen mukaansa yleisölle erilaisia tunnetiloja, euforiaa sekä mahdollisuuden paeta hetkeksi toiseen maailmaan. Joskus Luksiassa tällä hetkellä media-assistentiksi opiskeleva nuorimies on leikitellyt ajatuksella, että ryhtyisi ammattinäyttelijäksi, mutta...

- Siinä häviäisi se harrastajien intohimo ja palo tähän tekemiseen. Tämä on ihana harrastus, joka vie hirveästi aikaa, mutta toisaalta antaa paljon enemmän.

- Viimeinen esitys ja produktiosta luopuminen kirpaisee joka kerta, koska ihmiset, joiden kanssa olet harrastanut ja harjoitellut monta kuukautta putkeen, ovat niin ihania tyyppejä, mutta onneksi heitä näkee taas uusissa proggiksissa.

Aivarin mukaan omaisten näytös eli kolmas kenraaliharjoitus ennen ensi-iltaa on yleensä kaikista pahin, koska silloin jännitys on suurimmillaan.

Joni Pitkonen ja Aivar Andrejev
Hiirissä ja Ihmisissä
- Kun saa ensimmäiset lauseet omaisten näytöksessä suustaan ulos, niin sen jälkeen sitä lentää kuin siivillä.

- Lempiroolini kaikista produktioista oli George Hiiriä ja Ihmisiä -draamassa, koska kyseinen elokuva on lähellä sydäntäni ja pääsin ensimmäistä kertaa repimään itseni roolissa kunnolla rikki henkisesti. Esa Koski on luottonäyttelijäkaverini ja hänen kanssaan on aina ihan mahtavaa tehdä töitä, Aivar hymyilee.

Vuonna 2017 Aivarilla tulee 10 vuotta teatterintekemistä täyteen Lohjan Teatterin riveissä. Nuorella on miehellä on jo suuria suunnitelmia juhlavuottaan silmällä pitäen, mutta niitä hän ei aio paljastaa aivan vielä.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitää. Sitä ennen kannattaa tulla katsomaan ja (kuuntelemaan!) Tyttöä ja kuolemaa, josta on jäljellä enää kaksi esitystä.














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hei! Jätä kommenttisi (risuja, ruusuja, terveisiä) Lohjan Teatterille!